Företaget har en stor erfarenhet med över 35 år i fönsterbranschen, vilket man inte kan säga om alla fönstertillverkare. Enomic var också bland pionjärerna i Sverige att börja med PVC-fönster på tidigt 90-tal. Sedan dess har det hänt mycket. Historiskt har företaget jobbat mer med bland annat inglasning av uterum och styckeförsäljning av fönster åt villakunder, medan dagens Enomic har utvecklat en tydlig nisch mot projektledning av större fönsterbyten åt BRF-kunder och skräddarsydda glaspartier för nyproduktion.
Svenskt hantverk – tysk kvalitet
Sedan ett decennium tillbaka har företaget ett nära samarbete med den Tyska profil- och glasleverantören Schüco. Enomic kan med fördel beställa måttanpassade PVC- och aluminiumprofiler enligt kundspecifika mått. Därefter kan de tillverka fönstret på plats i den 1500 kvm stora produktionsanläggningen i Örebro. Fördelen med detta samarbete är att Enomic på så sätt kan minimera både spill och mantimmar. Därigenom kan slutkunder erbjudas en måttanpassad produkt till ett konkurrenskraftigt pris.
Covid-19
Samarbetet inleddes under en ovanligt tuff period då covid-19 försvårar för Enomic likt för så många andra företag i branschen. Karantänen gjorde däremot att man nu i stället fann mer tid att lägga på digitala investeringar.
Nästa generation tar över
Efter 20 år som VD lämnade Håkan Abramsson över rodret till Marcus Abramsson, som tidigare jobbat som projektledare på Skanska. De senaste åren har Marcus agerat projektledare för Enomics kunder i stockholmsregionen.
Projektet
Mediakoncept fick uppdraget att ta fram en ny och mer modern profil, vilket innefattade ny hemsida, fotografering, kommunikation, nytt typsnitt och en annan färgprofil. En stor del av uppdraget var att tydligare beskriva den spetskompetens och den utarbetade process som finns hos Enomic fönster gällande fönsterbyten.
Resultatet
En ljus och lättnavigerad sida med primärt fokus på Enomics Nordic-serie och på fönsterbyten.
Vad säger Enomic?
”Vår nya sida blev bättre än förväntat, de har jobbat självständigt och lyckats skapa en bra helhet med lite information. Jag kan absolut rekommendera Mediakoncept! Sidan är ett naturligt steg i vår digitalisering och resultatet var avgörande i vårt beslut att låta Mediakoncept sköta vår fortsatta marknadssatsning.”
Marcus Abramsson, VD Enomic Fönster Sverige AB
Klicka här för att läsa mer om Enomic: www.enomic.se