Mätbara resultat
Vet ni hur många kontakter er marknadsföring genererar?Vi hjälper er komma igång med mätning
Genom att lägga ut konverteringsspårning på er hemsida kan vi med hög träffsäkerhet veta vilka kanaler och kampanjer som ger nya kontakter. Detta ger oss värdefulla insikter som gör att vi kan jobba smart med marknadsföringen.
Värdefull information om varje nytt kontaktförsök som sker via marknadsföring
En konvertering innebär en mätbar och relevant händelse som en kund gjort på er sida. Det kan vara samtal, e-postmeddelanden, ifyllda kontaktformulär, genomförda köp och bokningar. Dessa åtgärder kan vi mäta genom pixlar som möjliggör spårning av era besökares beteenden på er sida. Genom detta kan vi arbeta mer konstruktivt och optimera annonsering baserad på den data vi har tillgång till från föregående perioder.
Händelsebaserad konvertering
Detta innebär en åtgärd som en kund gjort som kan indikera ett intresse. Det kan exempelvis vara:
- Klicka för att ringa
- Klicka för att maila
- Fylla i ett kontaktformulär
- Anmäla sig till ett nyhetsbrev
- Besöka en specifik undersida
- Begära en offert
- Ladda ned en specifik fil
Med denna information kan vi sedan i steg två välja att rikta in oss specifikt på dessa personer via marknadsföringen. Den som laddat ner ett produktblad är troligen mer intresserad av en given produkt än andra. Därmed är hen troligen en bättre kund att rikta annonser mot primärt.
E-handelsbaserad konvertering
När vi jobbar med e-handel blir konverteringsmätning avgörande för att öka konverteringsgraden, det vill säga den procentuella andelen besökare som faktiskt genomför ett köp i webbshopen. Vi kan bland annat mäta:
- Genomförda köp
- Summan kunden handlat för
- Andel kunder som besökt en produktsida
- Andel kunder som besökt varukorgen
- Andel kunder som besökt kassan
När vi har denna information kan vi optimera varje delmoment för att förenkla och förbättra köpupplevelsen. För att få veta var vi ska fokusera era resurser kan vi också identifiera exakt på vilket steg i köpprocessen som ni tappar kunderna. Kunder som tidigare handlat är troligen en bra målgrupp för marknadsföring av nya liknande produkter och tillbehör.