Bli förstahandsvalet på er marknad via SEO
Vill ni förbättra er organiska Google-placering?Skapa nya affärsmöjligheter genom ökad synlighet
Google används idag dagligen som primär metod för att hitta nya produkter och tjänster. En hög organisk Google-placering har idag ett väldigt högt marknadsvärde i de flesta branscher.
Inför en SEO-strategi och märk skillnaden
Vi är en SEO-byrå lokaliserad i Örebro, men vår verksamhet har inga geografiska begränsningar. Vill ni ta vara på bolagets potential, öka antalet besökare på er hemsida och därmed antalet nya förfrågningar? Då kan SEO vara svaret. Vilken placering ert företag har på Google baseras på en rad olika faktorer. I grunden handlar det om att Google vill leverera bästa tänkbara och relevanta sökresultat för den som söker. Ett företag som har hundratusentals besökare månatligen är troligen ett bättre sökresultat för den genomsnittlige kunden, jämfört med ett företag med ett dussin besökare varje månad. Många skulle nog exempelvis också hålla med om att det är en bra idé att ditt lokala sjukhus kommer högt upp på sökningen ”sjukhus” i din stad.
Med kännedom kring hur Google arbetar när de rankar hemsidor i sin sökmotor kan vi framgångsrikt skapa hemsida och länkar på ett sätt som ökar er organiska placering.
Skillnaden mellan SEO och Google Ads
En av de vanligaste frågorna vi som marknadsförare får är vad som skiljer de två metoderna åt. Slutmålet är givetvis detsamma, att synas högre upp bland sökresultaten och få nya förfrågningar eller bygga sitt varumärke. Så, vad är skillnaden?
Google Ads
Kortfattat är Google Ads en form av köpt annonsutrymme, vilket innebär att du som annonsör betalar per klick. Det finns många fördelar med den typen av annonsering, några korta argument är:
- Snabbare resultat
- Kan vara mer kostnadseffektivt
- Topp 1-4 är vanligen PPC annonser
- Högre anpassningsgrad
- Lättare att mäta & optimera
Vad är då SEO?
SEO är en förkortning av Search engine optimization, eller på svenska ”sökmotoroptimering”. Det är optimering av sin hemsidas organiska placering bland sökresultaten som ofta ligger under både de betalda Google Ads annonserna och i vissa fall även under de lokala Google Maps resultaten. Tekniken gällande att lyckas implementera Google’s bästa rankingfaktorer för att uppnå riktiga resultat inom SEO är komplex och kräver kunskap inom kod, skrift och analys för att nämna några hörnstenar.
Vad krävs för att få en topplacering?
Alla företag börjar sitt SEO arbete på olika nivåer. Det är viktigt att också förstå att SEO jämfört med PPC annonsering är ett mer långsiktigt arbete där resultaten sällan uppenbarar sig över en natt. Med vår SEO-strategi kan du som kund räkna med att börja se resultat inom några veckor upp till tre månader eller mer, beroende på konkurrensen för ditt specifika sökord. Vilken placering du innehar idag beror mycket på hur länge din verksamhet och hemsida funnits samt hur aktiv du varit på din sida och andra medier. Oavsett storleken på ditt företag och om du redan har en bra placering eller inte ens går att hitta på någon sida – är vår bestämda uppfattning att vi kan hjälpa dig till en lönsam SEO investering.