De flesta företag är väl medvetna om sin placering på Google, oavsett om den är bra eller dålig. I de flesta fall tänker de då främst på den organiska placeringen, det vill säga den placering hemsidan har bortsett från eventuella annonser. Google Ads annonser har en budget och så fort budgeten tar slut, eller när företaget slutar att annonsera, kommer den organiska placeringen att bestå.
En vanlig uppfattning är att det är svårt, kostsamt och tidskrävande att höja den organiska placeringen rejält. Det går inte att förneka att så är fallet för vissa sökord med hög konkurrens. Men mycket ligger också i arbetssättet och att känna till vissa små detaljer som med små steg gradvis kan bygga upp SEO-placeringen. Ju mindre marknad och ju mindre konkurrens företaget har, desto färre åtgärder krävs för att få till resultat.
Nedan följer några enklare tips ni kan använda i arbetet med er hemsida och era sociala medier:
1. Ta vara på era samarbetspartners!
Google gillar länkar och därmed samarbete, kan man tolka det som. En enkel åtgärd ni kan göra är att skapa nyhetsinlägg både på er hemsida och i sociala medier där ni lyfter vilka ni jobbar med. Skriv exempelvis vad ni gör för dem och kanske vilka produkter och tjänster som utväxlas. Samma sak gäller era samarbetspartners och deras kanaler. Be dem skriva något om er utifrån deras utgångspunkt. Missa inte att ta med en eller flera länkar till verksamhetens hemsida eller sociala medier. Dels är det intressant information för era följare att ta del av men också något som över tid kan förbättra er SEO och öka er placering, om ni kontinuerligt arbetar med det.
2. Ha en kodad sida som är mobilanpassad
Att en sida som är korrekt kodad från grunden, med en bra användarupplevelse även i mobilen, det är en viktig parameter för Google. Det handlar bland annat om att avläsning primärt inte sker av människor utan av robotar. En sida med enkel struktur på baksidan blir med lättläst och kommer därmed enklare kunna kategoriseras korrekt för de sökord ni vill få träffyta för. Då mobilen för länge sedan sprungit förbi datorn som den mest använda enheten, prioriterar Google hemsidor med enkla och snabba mobilsidor.
3. Skriv fler ord
Google gillar text och väljer att prioritera sidor med mer text. Ett bra förstasteg är att försöka utveckla texten på era tjänstesidor och ”om”-sidan. Det kommer troligen vara de enklaste sidorna att snabbt bygga vidare på. Ofta kan en företagare prata på om sin verksamhet och dess fördelar i evigheter på telefon. Men på hemsidan är det ofta sparsamt presenterat med några korta meningar. Att utveckla detta område är inte bara bra för era kunder, som då får mer information. Det är också fördelaktigt för er Google-placering gällande den undersidan eller tjänsten!
Antingen tar ni er tiden att skriva ny text eller så kan ni anlita en copywriter som står för intervju, idé och textarbete.