Har ni koll på hur många som besöker er hemsida?

Kunder besöker er webbplats dagligen. Har ni koll på hur många?

”Kan ni hjälpa oss att se hur många kunder som är inne på vår sida?” Det är en vanlig fråga som vi får från våra kunder.

Självklart kan vi det! Dessutom kan man grotta in sig ordentligt om man vill det. De mest intressanta parametrarna är de ”större penseldragen” som man direkt kan omvandla till åtgärder som sätts i system inom verksamheten.

Det handlar om:

  • Från vilka källor kommer våra besökare? (t.ex. Hitta, Eniro, Google, Facebook, Instagram)
  • Från vilka regioner kommer våra besökare?
  • Hur länge är de inne på vår hemsida i genomsnitt?
  • Vilka undersidor besöks mest?
  • Från vilka enheter besöker kunderna vår hemsida? (t.ex. mobil, dator, surfplatta)
  • Med mera…

Några snabba åtgärder som ni kan göra är att låta oss börja undersöka var ni investerar pengar idag. Utifrån det tittar vi på var ni bör investera mer eller mindre, baserat på hur mycket de olika kanalerna ser ut att ge i antal besökare och utfall. Mediakoncept identifierar de mest lönsamma kanalerna och optimerar dessa till en början.

Spårning
Hur börjar man med det? Jo, det sker via Google Analytics och en så kallad spårningskod som läggs in på er hemsida. Därefter behöver också en cookieförfrågan installeras för att följa GDPR. Kort därefter börjar hemsidans statistik rulla igång.

I förlängningen går det också att installera konverteringar från olika medier direkt i Google Analytics. Då skapas en helhetsbild över varifrån samtliga e-mail, telefonsamtal och ifyllda kontaktformulär kommer.

Kontakta oss om ni vill veta mer eller är intresserade av att komma igång med att börja spåra era besökare!

Fler nyheter

Stärk era kundrelationer med ett helt eget koncept
Mediakoncept skapar en helhet för er verksamhet. Vi fokuserar på att bygga en värld för ert varumärke som era kunder kan känna igen – oavsett från vilken…
3 enkla tips för bättre SEO
De flesta företag är väl medvetna om sin placering på Google, oavsett om den är bra eller dålig. I de flesta fall tänker de då främst på…